Craig Groeschel: Vaikea valinta

Craig Groeschel, Vaikea valinta - Jeesuksen seuraajana selfie-maailmassa, Päivä 2018

Viime aikoina on alettu pohtia, miten Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger ja internetin kasvanut käyttö muokkaavat ihmistä. Kuinka käyttäytymisemme, ihmissuhteemme ja arvomme niiden vaikutuksesta muuttuvat? Harva enää väittää, etteikö näin olisi käynyt. Rengistä on tullut näppinsä ja verkostonsa kaikkialle levittävä herra. Päihdeaine- ja peliriippuvuuksien rinnalle on tietokoneiden, tablettien ja älypuhelimien myötä syntynyt uusi riippuvuus.

Teknologia on sinänsä vain väline. Se ei itsessään ole sen enempää hyvä kuin pahakaan. Sen alituinen käyttö voi kuitenkin kaivaa ihmisen mielen syövereistä esille piirteitä, jotka eivät ole kenellekään hyväksi. Lisäksi ne tuntuvat olevan hyvin koukuttavia.

Sosiaalinen media eli some saa ihmisen alati vertaamaan itseään muihin. Se tuottaa epävarmuutta ja masennusta. Menestyitpä kuinka hyvin tahansa, niin Facebookista löydät aina itseäsi kauniimpia, menestyneempiä, rikkaampia, enemmän matkailevia ja upeammin ihmisiä. Tai ainakin niitä, jotka kuvillaan ja teksteillään rakentamallaan profiilillaan saavat itsensä näyttämään kadehdittavilta. Vertailemalla ei voi voittaa. Kateuden kierre sillä tavalla kyllä syntyy.

Jatkuva viestien ja tykkäyksien vahtiminen rikkoo, pätkii ja pinnallistaa todelliset kohtaamiset. Tavataan ehkä, mutta silti ei toista oikeasti kohdaten, silmiin katsoen ja rauhassa jutellen. Vielä pari vuosikymmentä sitten sanoilla ”kaveri” ja ”ystävä” oli eri merkitys kuin tänään. Kaveriksi kutsuttiin pientä oikeasti tavattua joukkoa. Todellisiksi ystäviksi sanottiin vain muutamaa harvaa ja valittua. Nyt sinulla voi olla satoja sellaisia ”kavereita” ja ”ystäviä”, joita et ole ikinä edes tavannut. Saati, että tietäisit heistä oikeasti juuri mitään.

Kirja nostaa esille hätkähdyttäviä tutkimustuloksia. Eräs niistä kertoo, että ihmisten kyky tuntea myötätuntoa on vähentynyt. Vuonna 2009 ihmisiltä löytyi myötätuntoa 40 prosenttia vähemmän kuin vuonna 1979. On myös syntynyt uusi vitsaus nimeltä nomofobia. Psychology Today -lehden mukaan se on pelkoa olla ilman mobiililaitetta tai paikassa, missä ei ole kenttää. Aikuisista jo 66% kokee äärimmäistä ahdistusta joutuessaan eroon mobiililaitteestaan. Jos ikäryhmä rajataan 18-24 -vuotiaisiin, prosenttiluku on 77. Tuntuuko tunne tutulta?

Erityistä huomiota Craig Groeschel kiinnittää internetin pimeään puoleen. Yhden klikkauksen päässä on kenen tahansa tavoitettavissa asioita, joista ihmisen olisi terveellistä pysyä kaukana. Laajimpana ja tuhoisimpana näistä porno, joka on jo saanut koukkuunsa tavattoman määrän miehiä ja naisia, lapsia ja aikuisia. Tästä koukusta vapautumiseen käytetyt sivut ovat kirjan parhaita ja ehkäpä myös tärkeimpiä.

Craig Groeschel on sanavalmis ja nasevana Raamatun opettajana tunnettu amerikkalainen pastori. Hänen kirjoistaan on aiemmin meillä julkaistu: Oma elämä uusin silmin (2008), Se jokin(2009), Kristitty ateisti – Uskon Jumalaan, mutta elän kuin häntä ei olisi (2011) ja Sielu puhdistuskuurilla (2012). Kirjan Vaikea valinta on suomentanut Johanna Hartikainen.

Yhteenveto:

Craig Groeschel ei vain nosta esille epäkohtia ja vaaroja, joita Facebook, Instagram, Whatsapp ja internet ovat synnyttäneet. Kirja pyrkii myös auttamaan lukijaansa vapautumaan vääristä riippuvuuksista ja tavoista. Kirjan lukujen otsikoissa vaaditaan, kuin aiheellisena taisteluhuutona läheisyyden, myötätunnon, rohkaisun, aitouden ja suoraselkäisyyden palauttamista. Kirjoittaja kertoo avoimesti myös omista kamppailuistaan. Hän käyttää teksteissään runsaasti tutkimustietoa. Läpi kirjan kulkee mukana myös Raamatun sana käsiteltäviin kysymyksiin. Kirjoittaja toimii taitavasti ja kuin rinnalla kulkien somen kanssa ongelmiin joutuneiden oppaana, sielunhoitajana ja rohkaisijana.

Teksti, selkeys, ulkoasu  *****

Sisältö, sanoma  *****

Kirjoittanut: Reijo Telaranta

Voit ostaa Craig Groeschelin kirjan #vaikeavalinta täältä.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nettikirjakaupan toimitusehdot

Toimitusaika

Toimitamme tilauksesi 2-7 arkipäivän kuluessa. Jos tilauksesi toimitus viivästyy huomattavasti, ilmoitamme siitä Sinulle sähköpostilla.  Ennakkotilaustuotteet pyritään toimittamaan asiakkaalle julkaisupäiväksi.  Tilaustuotteilla on pidempi toimitusaika ja nämä tiedot löytyvät tuotetietojen yhteydestä. Jos tuotteen yhteydessä on kerrottu, että tuotetta ei löydy varastosta, on toimitusaika ennalta määrittelemätön.

Toimitustavat

Toimitustapana on kirje tai postin toimipisteistä ja pakettiautomaateista noudettava paketti. Ostaja saa ostoksestaan vahvistuksen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen. Vahvistus on samalla kuitti. 

Toimitusmaksu

Ostoksien toimitusmaksu vaihtelee ostettavien tuotteiden määrän ja koon mukaan sekä toimitustavan mukaan. Tilauskohtainen toimitusmaksu näytetään palvelussa ennen maksun suorittamista.  Pyrimme toimittamaan kaikki tilauksessa olevat tuotteet samalla kertaa. Mikäli joudumme toimittamaan tilatut tuotteet useammassa lähetyksessä, siitä ei koidu asiakkaalle ylimääräisiä kuluja.

Tilauksen maksaminen

Maksutapoina käyvät yleisimmät verkkopankit ja luottokortit. Laskutusmahdollisuus koskee vain sopimusasiakkaita, kuten seurakuntia, yhteisöjä ja yrityksiä. Pidätämme itsellämme oikeuden olla toimittamatta tilattuja tuotteita, jos ne on loppuunmyyty. Mikäli tilaajana on alle 18-vuotias, tulee hänen saada tilaukselleen huoltajan suostumus. Toimitamme tilaukset ainoastaan Suomeen. Hinnat sisältävät arvonlisäveron.

Maksut Visa, Visa Electron tai MasterCard-korteilla

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj  (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Visa, Visa Electron tai MasterCard-korteilla tehtävissä maksuissa Paytrail Oyj näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.

Paytrail Oyj,
y-tunnus: 2122839-7
Innova 2 Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 0207 181830

Verkkopankit

Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksunvälityspalvelun toteuttaa Paytrail Oy yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

Kampanjakoodit ja lahjakortit

Kampanjakoodeja ja lahjakortteja käytettäessä asiakkaan tulee huomioida, että yhtä koodia voidaan käyttää vain kerran, koko lahjakortin summa on käytettävä kerralla eikä lahjakortista mahdollisesti ylijäänyttä rahaa myöskään palauteta asiakkaalle. Lahjakorttikoodia ei voida myöskään käyttää postikulujen maksamiseen, ainoastaan tuotteiden maksamiseen.

Asiakasrekisteri

Säilytämme kaikki asiakastiedot turvallisesti emmekä luovuta niitä kolmansille osapuolille. Osoitetietoja voidaan käyttää suoramarkkinointitarkoituksiin henkilörekisterilain puitteissa.

Palautusoikeus

Kuluttajalla on 14 päivän palautusoikeus postipaketin noutohetkestä alkaen (mukaan lukien viikonloput ja pyhäpäivät, pois lukien noutopäivä). Tuote on palautettava tai vaihdettava viimeistään 14. päivää seuraavana arkipäivänä. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita, esimerkiksi muovistaan avattua CD/DVD/tietokoneohjelmaa ei voi palauttaa. Noutohetkeksi katsotaan se päivä, jolloin tilaus on toimitettu kuluttajalle kotiin tai noudettu postin noutopisteestä/pakettiautomaatista. Asiakkaan velvollisuus on todistaa tämä päivä esimerkiksi kuitin tai postileiman avulla.

Palautuksesta maksetut rahat siirretään takaisin palauttajan erikseen ilmoittamalle pankkitilille.

Tuotteen voit palauttaa maksutta käyttämällä Postista saatavaa ASIAKASPALAUTUS -osoitekorttia. Saat Postista palautuskuitin todisteeksi palautuksestasi. Liitä tuotteen mukaan lähetyslista sekä pankkitilisi numero. Kirjoita palautusosoitteeksi:

Asiakaspalautus:
Nettikirjakauppa.com 
Helsingintie 236
13430  HÄMEENLINNA 
Puh. 040 779 6881
E-mail: asiakaspalvelu(at)nettikirjakauppa.com